20091108

Gratisarbetskraft - Gratispengar

Gratis Arbetskraft och pengar

FÖRMÅNLIGT LÅN De svenska storbankerna har enkelt och säkert kunnat tjäna över 600 miljoner på tre förmånliga jättelån från Riksbanken under sommaren och hösten. Det visar beräkningar som SvD Näringsliv tagit fram. Stefan Ingves göder bankerna, menar kritikerna.
...
... Det nya lånet innebar att Riksbanken och dess chef Stefan Ingves har gett ut tre lån à 100 miljarder sedan i somras. ...
...
–Det är klart att pengarna gynnar bankerna och förbättrar deras resultat rakt av.
...
Vad bankerna gör kan beskrivas som att de tar emot lånet i ena kassaluckan och betalar ränta för det. Därefter går man omedelbart till nästa lucka och sätter in samma pengar i bostadsobligationer hos något bolåneinstitut.
Tricket är att ränteintäkten från bostadsobligationen är högre än räntekostnaden från Riksbanken. Mellanskillnaden är ren vinst för bankerna.


Om pengarna kom småföretagen till del, så skulle de kunna bli riktiga jobb av det, eller åtminstone ge NyStatarna i Fas 3 riktiga anställningsvillkor med de pengar som nu halkar ned i bankernas fickor, som nu alltså inte ens blir till nytta för småföretagarna.

Tänk om dessa socialbidragspengar till bankerna istället kom småföretagarna tillgodo? Då skulle småföretagarna med dessa bidragspengar istället kunna ge människor som nu är i Fas 3, etc lön på villkor som andra anställda på arbetsmarknaden, och inte som nu, bidragspengar på statarliknande villkor.

Och här har faktiskt den nuvarande politiska maktmajoriteten en gyllene chans inför valet. Styr man in pengar till småföretagarna o.a. företag, och samtidigt ser till att de som nu befinner sig i, eller snart skall in i, Fas 3 av Jobb- och Utvecklingsgarantin, faktiskt får riktiga anställningsvillkor med hjälp av dessa tidigare pengar som bankerna nu får, så snor man också ett Stort argument från oppositionen att man skall rösta på dem, och att människor i Fas 3 tryggt kan rösta på oppositionen som kommer med gummiflottar, märkta "Hopp" färdandes mot socialbidragsstranden.
Den nuvarande regeringen skulle så faktiskt vända Fas 3 till något positivt för människor som nu är eller skall in i denna sysselsättningsaktivitet. Och det NU, inte sen. Detta blir då ett stort positivt plus för dem själva samtidigt. För vem vill rösta på en socialbidragsivrare?

Kan vi utveckla Sverige med en sån destruktiv hushållning av pengar och människors kompetens och vilja?

Hur många år tror Ni Sverige har på sig, innan inte ens kompetensen och viljan hos människorna räcker till längre, och landet halkar in i ett permanent ekonomiskt utanförskap?

Om detta vansinne fortsätter så kan vi ha en otäck utveckling framför oss.

Here come the next three things you should know:

1) Because this means lower production; we produce less. Instead of making cars, building bridges, producing tools and whatnot, we borrow money to buy housing or just for the fun of shopping. This happened because it’s easier, and very cheap to borrow, but it also happens because people in actual terms earn less. Wealth is created, and it’s produced. Wealth cannot be required by buying stuff. They want you think so, but it’s wrong.

2) The higher debt-to-GDP ratio means that our options diminish. Only interest rates will cut into hospitals, schools or the justice system. They say we can pay it back; sure we could, if we actually produced wealth, which we do less and less.

3) When interest rates go up and when inflation kicks off, which will happen about the same time. Defaulting levels will rise, foreclosures will rain down, banks will be in trouble again and unemployment that’s already high will go through the roof.
(Tips: den som inte kan engelska så bra, använd googles översättningstjänst)

Kräv ansvar NU!
Efter valet, om inte innan, är det försent.

20091107

Identitet och anonymitet

Det finns olika åsikter om att vara anonym eller visa sin identitet.
Det finns också olika anledningar att välja det ena eller andra.
Men en identitet säger ingenting om sakargumenten.
Lika litet säger det något om kunnigheten bakom identiteten.

En identitet kan i sig innehålla prestige, en prestige vilket förtränger sakargumenten hos läsarna eller åhörarna, och på så vis börjar förmedla något annat än sanningen.

Här på NyStatarna så har man dessutom ett annat problem att hantera.
Utsattheten rent rättsligt, godtycklighetens dominans, och vanmaktens vassa klor.
Man är svag, sårbar, och rädd.

Dessutom så har den parlamentariska majoriteten, oavsett blocktillhörighet, iscensatt en rad olika integritetskränkande och övervakande lagar.
Det förbättrar inte situationen.

Därför har de vilka NyStataren vänder sig till högt behov av anonymitet.
Förutom att vi idag redan tillåter anonyma kommentarer på bloggen, eller skickar ett anonymt e-postbrev till nyhetsguppen, så kommer vi att utöka möjligheterna att vara anonym genom att informera, och lära ut, hur man på bästa sätt kan dölja sin identitet på "nätet".
Anonymiteten som vi erbjuder idag, består mer av att man inte behöver namnge vem man är. Men det är ingen riktig anonymitet i ordets rätta bemärkelse, dvs att man inte kan spåra olika avsändare av information genom t.ex. att logga ip-adresser.
Den som besöker en blogg, vilken som helst, eller skickar ett epostbrev, blir fortfarande övervakad och loggad via de nya övervakningslagarna.
Och vi vet inte i vilka händer dessa loggar en dag hamnar. Och vad någon då vill utläsa av informationen.
Därför angår FRA, IPRED och andra integritetsfrågor på internet även de som vill diskutera frågor anonymt här.
En vidareutveckling, och någon form av instruktion för att hantera detta, kommer att tas upp senare.

Myndighetskommunikation

2. Vilka lagar kan jag använda mig av i min kommunikation med myndigheterna , t.ex. arbetsförmedlingen och dess handläggare, och som ser till mina rättigheter som medborgare i kommunikationen med, och hanteringen av mig och mitt ärende?

Svar: Det är närmast tre lagar som är av praktiskt huvudintresse för den som är utsatt och underställd myndighetsutövning:


3. Okej, det finns dom där tre lagarna, men jag skulle vilja ha ett snabbt enkelt handfast råd hur jag kan formulera min skrivelse och vad det som kan vara intressant i dessa lagar. Jag skall väl inte behöva bli jurist eller!?

Svar: Nej du behöver inte studera till jurist. För en snabb överblick över det viktigaste så kan du läsa NyStarens råd om Myndihetskommunikation (klicka på länken).

Arbetsförmedlingens Regelböcker

Arbetsförmedlingen har regelböcker, dock inte offentligt utlagda på nätet.

Regler gällande Fas 3 i Jobb- och utvecklingsgarantin existerar inte då man efterfrågar regler gällande Fas 3.
Där praktiserar arbetsförmedlingens handläggare tolkning efter eget godtycke.
Om någon har annan information, vänligen medela detta till nystatare@googlegroups.com.

Regelböcker för arbetslöshetskassor

Regelböcker för arbetslöshetskassor


Här finns de senaste versionerna av IAF:s regelböcker.
Gröna boken del 1
Gröna boken del 2
Uppslag 13

Av speciellt intresse är "Uppslag 13 FÖRETAGARE, 34-37 §§ ALF".
Där behandlas begreppet "självständig uppdragstagare" respektive "osjälvständig uppdragstagare". Går under beteckningen "självständighetsprincipen" hos handläggarna på a-kassorna. Det är en regel som människor ofta missar betydelsen av.
Det är en byråkratisk regel som definitift begränsar duktiga, arbetsvilliga, arbetsföra, kreativa, kloka, duktiga människor som, om vi då tog bort en mängd hämmande regler, säkert skulle kunna hitta på ett sätt att försörja sig på, och så inte bara kanske ta sig ifrån ett bidragsberoende, utan också skulle kunna skapa nya jobb och blomstrande företag. Men, p.g.a denna byråkratiska regel så hämmas deras utvecklingsmöjligheter. Detta gäller speciellt utsatta människor med små medel och brist på tillgångar, människor som av omständigheterna så låses in i bidragsberoende och av byråkrtin passiviseras.
Ta bort denna regel så kommer många jobb skapas successivt.
Sverige behöver trygga kreativa människor, men Inte medelmåttiga hämmande byråkrater.

Hoppets Arbete

Det förekommer en mycket intressant tråd på en s-info.se-blogg just gällande Fas 3.
Den som orkar att läsa igenom alla kommentarer kommer att kunna göra många intressanta observationer.
En observation som man mycket lätt kan göra och som genomsyrar hela diskussionstråden, är vanmakten.
Vanmakt i form av destruktivt passificerande slag, utan öppningar eller handlingsmöjligheter för den utsatte här och nu.

Det aktuella tillståndet man befinner sig i, och tillvaron, har blivit ytterligare destabiliserad.
En högst reell känsla av handlingsförlamning biter sig fast, som ytterligare i den aktuella situationen förvärras av bristen på information, var man kan hitta information, konkret information vad man kan göra nu, var man kan finna stöd, i och om sin aktuella situation i eller inför Fas 3.

Och för att det nu skall överhuvudtaget finnas något om ett hopp om framtidstro skall kunna slå rot i, så måste individen nu återfå balansen i tillvaron där individen nu befinner sig i dagsläget.
Det första blir nu att se till att få konkret information om vad som gäller och hur man kan bete sig, vad man kan göra. Konkreta råd hur man ytterligare kan förbereda sig inför nya prövningar, få stöd för att orka. Så för att även återfå den mentala balansen, jämvikten, så att ett nytt självförtroende kan börja gro, som också, utifrån detta nya självförtroende, föder ett nytt hopp och framtidstro. Det föder en kamp på det utsattas villkor, istället för en aggressiv av vanmankt styrd protestyttring, ledd av någon i den destruktiva pessimismens tecken.

Låt oss människor därför utifrån detta resonemang och konstaterande där vi nu är ensamma i vår situation, som splittrade isolerade individer, praktiskt och konkret idag från och med nu, börja titta på hur vi individuellt först skall göra, och utifrån dessa meningar ovan, vilka kan ses som en situationes innehållsdeklaration vad NyStatare skall aktivera sig med, och starta detta nu och idag.

Alla bidrag på olika sätt, mottages därför Tacksamt!
Men oavsett bidrag eller inte så kommer informationen här att utvecklas och utökas utifrån deklarationen ovan med de få händer som nu finns bakom NyStatare. För det är alltid någon som måste börja rota i skiten och bråten av ett havererat bostadsbygge för att börja dra ut folk och förklara att man faktiskt inte kan bo kvar där längre. Det är alltid tungt och otacksamt för den som börjar då ingen omkring ser eller hör skriken i skiten.
Och den som ropar "Snälla, kan någon ge oss lite hopp och framtidstro!" har väckt sin medvetenhet, och behöver dras upp från bråten, för att upprätt stående börja vandra på vägen "Hoppets Arbete".
Finns det fler som kan börja riva i bråten, för att börja dra i den utsräckta handen som sticker upp?

En liten avslutande notis.
Det förekommer referenser och artiklar från ett tidigare parti, de Arbetslösas Parti och dess ordförande. Men detta tidigare aktiva parti har inget att göra med tillkomsten av NyStatare i dess nuvarande form. Men de frågor, och arbete, som de tidigare har lagt ned gällande arbetslöshet är dock inte mindre aktuella i dagens läge. Så läsaren kan från det material som producerades, observera flera intressanta historiska händelser, och erfarenheter, som det tidigare aktiva partiet kan visa på. Alla deltar som medmänniskor på NyStatare, inte som representanter för någon annan.

Det fortsatta informationsarbetet kommer nu att vara koncentrerat att ta fram relevant användbar information för dem som skall in i, eller redan är placerade i Fas 3.

Detta inlägg publiceras av anonym NyStatare.

20091102

Vägen mot NyStatar samhället - 1

I Partijournalen sommaren 2000 kan man läsa följande:

"När AMS regler om "lämpligt arbete" träder i kraft kan bl.a. kommunerna lösa sina behov av billig arbetskraft. Den tidigare modellen med "Kalmarjobb" med " Strängnäsbetalning" har återuppstått. För flera år sedan varnade vi för att arbetslösa genom samhällskontrakt blir livegna kommunala statare i den tredje sektorn och att de styrande i Sverige skickar arbetslösa till tvångsarbete i kommunala arbetsläger med svältlöner."
(https://sites.google.com/site/nystatare/arkiv/historiska-dokument-1/partijournalen)

Hur ser nu en del av historiken ut, på väg mot NyStatar samhället?
I samma nummer som citatet ovan, Partijournalen sommaren 2000, så finns en historik över utvecklingen av arbetsmarknadspolitiken 1995 - 2000. Den ger en intressant bild av utvecklingen, och en bakgrund till varför det ser ut som det gör idag. Och framförallt, vem som stod för de stora genomgripande försämringarna för arbetslösa och deras rättsäkerhet.
Man skall inte gräva ned sig i historien.
Men att blunda för historien gör öronen till en bekväm införselväg för falska profeter lovande guld och gröna skogar.
Låt oss därför granska inflationen i retoriken och löftena.

Partijournalen sommaren 2000:

Förändringarna från 1995 till de nyligen (2000) presenterade förslagen innebär hela tiden en skärpning av reglerna i a-kassan. Rätten till beredskapsarbete är borta och rätten till att fritt välja sysselsättning liknar alltmer ett arbetstvång eller arbetsplikt för att erhålla den a-kassa som har funnits som en arbetslöshetsförsäkring.
...
Både en borgerlig och socialdemokratisk regering gör att de arbetslösa får det allt sämre. Allt fler i samhället kan inte försörja sig då de saknar arbete. Samtidigt försvinner den skäliga levnadsnivån i både a-kassa och socialbidrag. Försämringar kommer att fortgå då nästan samtliga riksdagspartier vill göra a-kassa och socialbidrag till omställningsförsäkringar. ... . Arbetsplikt är på väg att införas och det är inte längre självklart vad som är ågard eller anställning.

1993 - 94 Borgerlig regering
- A-kassan sänks från 90 till 80% (från 598 till 564 kr/dag).
- 5 karensdagar införs.
- Utförsäkring införs genom begränsade ersättningsperioder.

1995 - 2000 Socialdemokratisk regering
- "Återställaren" innebar att begränsningen av antalet ersättningsperioder upphörde.
- Under sommaren upphörde arbetslösas rätt till beredskapsarbete eller annan åtgard.
- 1/1 -96 sänks a-kassan från 80% till 75%.
- Bestraffningsregler införs då försäkrad avisar erbjudet arbete.
- Regler om avstängning i minst 130 dagar och nytt arbetsvillkor om 80 dagar införs. Beslut 12/7 (lag 1996:871) enligt regeringens förslag. Slaget om lagen inleddes med hot om utförsäkring.
- A-kassetiden begränsas till längst tre år och därefter utfärsäkring
(" bortre parentesen" ).
- Dagar i åtgärd inräknas i ersättningsperioden. Denna ågärdsfälla förnekades länge av arbetsmarknadsdepartementet och AMS.
- Bestraffningsreglerna skärps genom längre avstängning och nu även vid nekad åtgärd.
- Karenstiden vid egen uppsägning höjs till 45 dagar.
- OTA offentliga tillfälliga arbeten för äldre införs. Beslut 12/12
-96 ( lag 1996:1418 ) ikraftträdandet enligt lag 1996:871 framflyttas till ll7 -97 .
- Arbetsvillkoret skärps och blir minst 6 månader om minst 70 timmar per månad.
- Dagpenningsberäkningen försämras.
- Utbildnings- och startaegetbidrage för de som varken har a-kassa eller KAS sänks till 103 kr/dag.
- "Bortre parentesen" ska utredas (till efter valet 98).
- A-kassedagarna avräknas inte vid åtgärd.
- Resursarbete enligt den s.k. Kalmarmodellen införs.
- Tillfällig avgångsersättning "A -kassepension" införs. 1997 perioden efter "Slaget om lagen"
- A-kasseersättningen åter 80% fr.o.m. 29/9 -97. (Socialdemokratiskt vallöfte 1993 är 90%.)
- Oförändrad takersättning 564 kr/dag.
- Reglerna för bisyssla ändras. 1998 Ny arbetslöshetsförsäkring (lag 1997:2238)
- Högsta dagpenningen höjs från 564 till 580/dag
- Ersättningsperioden på 450 dagar vid 55 år först vid 57 år
- Inträdeskraven skärps för att bli medlem i a-kassan
- Avstängningsreglerna skärps och omfattar även åtgärder. Nya förslag aviseras i proposition 1999/2000:139

(https://sites.google.com/site/nystatare/arkiv/historiska-dokument-1/partijournalen)